پارکینگ مکانیزه چیست ؟ Mechanized parking
امروزه شهرهای بزرگ جهان با توجه به وسعت ، افزایش روز افزون جمعیت و کمبود زمین و فضاهای شهری و حرکت بیشتر به سمت زندگی ماشینی و تکنولوژیک عملا شاهد بروز مشکلات و معضلات خاصی شده اند که ماحصل زندگی در شهرهای بزرگ و پر رفت آمد می باشد.
یکی از بارزترین مشکلات امروزه شهرهای بزرگ یافتن مکان مناسب جهت پارک خودروها بوده است.
تکنولوژی و تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی حل این مشکل را توسط سیستم های پارکینگ مکانیزه طبقاتی آسان تر نموده است.
پارکینگ مکانیزه ترکیبی از ماشین آلات مکانیکی ، الکترونیکی و دیجیتال می باشد
وظیفه آن چیدمان حداکثری خودروها در کمترین فضای ممکن و بدون نیاز به نیروی انسانی است.
از پارکینگ مکانیزه طبقاتی می توان جهت فضاهایی که امکان ساخت پارکینگ مکانیزه طبقاتی به روش رمپ و لوپ وجود ندارد استفاده نمود.

مختصری از سوابق و تاریخچه پارکینگ مکانیزه
سوابق پارکینگ مکانیزه در جهان
اولین پارکینگ مکانیزه در جهان در سال ۱۹۰۵ میلادی در امریکا مورد استفاده قرار گرفت و سپس در سال ۱۹۲۰ به اروپا وارد شد .
اصول اولیه این نوع پارکینگ ها به صورت قفسه بندی بود که خودرو ها توسط آسانسور به طبقات مورد نظر منتقل شده و توسط اپراتور در محل پارک خود قرار می گرفتند .
این سیستم ها به علت کندی در تحویل گیری و تحویل دهی خودرو دارای مشکلات زیادی بود.
ولی با وجود این مشکلات تا سال ۱۹۶۰ حدود ۵۰ پروژه پارکینگ مکانیزه طبقاتی در نقاط مختلف جهان اجرا شد
از سال ۱۹۹۰ میلادی به بعد پیشرفت چشمگیری در تکنولوژی انها بوجود و با ورود سیستم های کامپیوتری به عرصه صنعت شاهد رویداد تحولات زیادی در سیستم پارکینگ مکانیزه طبقاتی بودیم .
این تحولات  عملا رشد ملموسی را در ارتقای کیفیت ، سرعت و عملکرد آنها ایجاد نمود.
سرآمد کشور های سازنده این نوع سیستم ها آمریکا ، آلمان و سپس از آنها ژاپن می باشد.
البته در سال های اخیر کشورهای ایتالیا ، اسپانیا،کره جنوبی و چین نیز وارد این حوزه رقابتی شده اند.
تا سال ۲۰۱۲ درآمریکا بیش از ۲ میلیون در ژاپن حدود ۵/۱ میلیون ، در اروپا حدود ۱ میلیون و در کره جنوبی حدود ۴۰۰هزار واحد پارکینگ مکانیزه طبقاتی ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
 
سوابق پارکینگ مکانیزه در ایران
این سیستم ها در ایران ابتدا در سال ۱۳۷۰ شمسی با آسانسور های خودرو بر در بین طبقات شروع و با پارکینگ های چرخ و فلکی ادامه پیدا کرد.
اما این نوع سیستم ها به دلیل ضعف در طراحی و مهندسی و عدم استفاده از سیستم های هوشمند دچار مشکلات زیادی می باشند.
لیکن به دلیل سادگی مورد استقبال قرار گرفته و تعدادی از آنها در سطح شهرهای تهران ، مشهد ، رشت ، اهواز و شیراز در حال استفاده می باشند.
اما پارکینگ با سیستم های تمام مکانیزه و هوشمند اولین بار در تهران جنب سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران(خیابان ایرانشهر)مورد بهره برداری قرارگرفت.
این پارکینگ توسط شرکت MPE  ژاپن ساخته شده است.
این پارکینگ در سال ۱۳۸۹ با ظرفیت ۱۶۸ خودرو به صورت پایلوت ساخته شده است.


مزایای پارکینگ مکانیزه

  • قابل نصب در زیرزمین و همکف و یا پشت بام ها وترکیبی
  • کوتاه بودن مدت زمان نصب
  • سطح اشغال کم زمین جهت فضای هر واحد پارک
  • هدایت خودرو، بدون راننده با استفاده از سیستم هوشمند به جایگاه مورد نظر
  • افزایش سرعت ورود و خروج خودرو
  • افزایش تعداد طبقات پارکینگ بدون در نظر گرفتن توانایی خودرو و راننده
  • کاهش مصرف سوخت وانرژی
  • کاهش ترافیک
  • استفاده ازحداقل نیروی انسانی در راهبرد سیستم

مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : پارکینگ ,مکانیزه ,سیستم ,استفاده ,خودرو ,مورد ,پارکینگ مکانیزه ,مکانیزه طبقاتی ,شهرهای بزرگ ,بهره برداری ,قرار گرفته ,پارکینگ مکانیزه طبقاتی ,سیستم پارکینگ مکانیزه
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

موزبلاگ آینه‌های بی‌نوا مهربانستان گوناگون برتر ديجيتال تــاریخـــچۀ جـــهانــی صاحب الزمان (عج) نوین هاست ،ارائه دهنده خدمات هاستینگ و سرور اکسید آلومینیوم